Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen . Als Zakenvrouw van het Jaar nam zij in 2017 het initiatief voor de Young Lady Business Academy. Een programma voor ambitieuze jonge dames van 15 tot 25 met een droom: een eigen bedrijf starten, CEO worden of minister. “Er zijn kansen genoeg voor vrouwen. Maar ze moeten ze wel zelf pakken.”
Dat Elske Doets actief werd in het bedrijf van haar vader Jan kwam niet als een verrassing. “Van jongs af aan was ik geïnteresseerd in het zakelijke wel en wee. In vakanties en op vrije uren was ik in het bedrijf te vinden; stempelen en telexen. Tijdens een rechtenstudie diende zich de keuze aan: wil ik later als jurist faciliterend zijn en vooral andermans problemen oplossen? Of iets creëren en zelf het verschil maken?”
Louterend
Het werd – met overtuiging – dat laatste. Elske Doets kwam in het familiebedrijf en nam in 2001 alle aandelen over van haar vader. “De gebeurtenissen van 11 september veranderden de wereld ingrijpend. Ik werd in één keer in het diepe gegooid. Want bedenk goed dat ik na de overname een miljoenenschuld had. Die periode was een ultieme test en een louterende ervaring.” Doets loodste haar bedrijf met verve door het zware weer. “Voordeel was dat ik zelf alle beslissingen kon nemen, niet geremd door gewoonte of historie.” Zij investeerde fors in ICT. “In de reissector zijn de marges laag. Je moet dus efficiënt werken, optimaal grip hebben op de bedrijfsvoering. Anders red je het niet. Waar mogelijk zijn processen geautomatiseerd. Dat stelde ons in staat om met 60% te groeien zonder dat extra mensen nodig waren.”
Optimale beleving
Met een specialisatie in de VS, Canada en IJsland koos Elske Doets ervoor om het aanbod te upgraden. “Een reis met ons betekent een topbeleving. Dat moet ook in een tijd dat mensen via internet veel zelf kunnen regelen. Ik gebruik vaak het Moraine Lake als voorbeeld. Een indrukwekkende plek die je gezien moet hebben als je in Canada bent. Er wordt echter maar een beperkt aantal mensen toegelaten. Regel je het zelf dan kun je er alleen om 7 uur ’s ochtends terecht. De impact van deze bijzondere plek is dan beperkt. Wij beschikken over 18 cabins pal aan het water. De beleving daar is optimaal. Dat is onze meerwaarde in een notendop.” Het zorgt ervoor dat een groot deel van de klanten Doets Reizen kiest op basis van positieve ervaringen van anderen. “40% is een spin-off van tevreden klanten, 30% boekt opnieuw. Er zijn zelfs mensen al vijftig keer met ons op reis geweest.”
Altijd alert
De reismarkt is competitief terwijl externe factoren veel impact hebben. “Bosbranden, uitbarstende vulkanen, een shutdown; elk jaar is er wel iets. We moeten altijd alert zijn, voorbereid op het onverwachte. Als er iets gebeurt, wachten we niet tot klanten bellen met vragen maar zoeken zelf contact. Dat wordt zeer gewaardeerd.” Op dit moment zijn mensen terughoudend, merkt Doets. “Zaken als brexit en Trump maken onzeker. Media versterken dat gevoel. Op dergelijke sentimenten heb je als reisorganisatie geen invloed. Wel zorgen we ervoor dat intern alles optimaal op orde is. Als het sentiment weer positief wordt, zijn we er klaar voor.”
Dames met een droom
De uitverkiezing tot Zakenvrouw van het Jaar in 2017 kwam voor Elske Doets als een verrassing. “Ik wilde deze titel vooral gebruiken om de positie van vrouwen een impuls te geven.” Ook daarin toont Doets zich ondernemend. Ze startte de Young Lady Business Academy. “Een programma voor jonge vrouwen van 15 tot 25 jaar met een droom: een eigen bedrijf, CEO worden of minister. Ambitie en talent zijn daarbij niet genoeg. Zelfvertrouwen is onmisbaar; je moet uit je comfortzone durven komen. In de academy helpen wij daarbij, onder meer door rolmodellen ervaringen te laten delen. Zo zien de jonge meiden dat dromen werkelijkheid kunnen worden. En dat het bijvoorbeeld goed mogelijk is om een topfunctie met een gezin te combineren.”
Rutte en Máxima
De Elske Doets Young Lady Business Academy is een schot in de roos. “Het podium als Zakenvrouw van het Jaar heb ik vooral gebruikt om de academy te promoten. Velen waren onder de indruk van de dromen en drive van de jonge meiden. Premier Mark Rutte gaf een masterclass en koningin Máxima bracht een bezoek aan de academy. Dat zorgde voor een stroomversnelling.” Begin juli vindt de vierde editie plaats in het Erasmus Centre for Entrepreneurship. De animo is groot. “Deelnemers vinden het geweldig om een week lang op te trekken met andere gemotiveerde meiden met uiteenlopende achtergronden. Ook voor elkaar zijn ze rolmodellen. En dat is nodig, want hun ambitie stuit regelmatig op weerstand. In Nederland hebben we moeite met mensen die hun dromen uitspreken. Zeker als het jonge meiden zijn. Heel jammer, want er zijn juist mensen met ambitie nodig die boven het maaiveld uitsteken. Grijze muizen hebben we al genoeg.”
Geluk vereist lef
De uitverkiezing tot Zakenvrouw van het Jaar en de ervaringen met haar academy hebben Doets persoonlijk verrijkt. “Ik ontmoet bijzondere mensen en doe bij tal van gelegenheden mijn verhaal.” Het bracht Doets ertoe, haar ervaringen en visie vast te leggen in een boek: Het lef om gelukkig te zijn. “Veel mensen leven op de automatische piloot, werken vooral voor hun hypotheek. De vraag: ‘Heb ik echt gekozen voor wat me gelukkig maakt?’ wordt amper gesteld. Terwijl deze vraag cruciaal is. Mijn boodschap daarbij: toon lef. Durf te dromen en leg de lat hoog.” OP DE APENROTS Als meer vrouwen de raad van Elske Doets opvolgen, zal hun aandeel in topfuncties stijgen. “Quota zijn betuttelend en daar ben ik niet van. Ook heb ik niets met vrouwen die zich verenigen om samen tegen mannen te strijden, om ze zo van hun positie op de apenrots te stoten. Mannen en vrouwen zijn verschillend en dat is prima. Als ze samenwerken en wat van elkaars eigenschappen overnemen, heeft iedereen daar baat bij.” Kansen zijn er genoeg, benadrukt Doets. “Maar het is aan vrouwen zelf om deze te pakken. Door ambitie te tonen en keuzes te maken, ook privé. Succes komt niemand aanwaaien. Je moet er wel echt voor gaan.”
Coach in de eredivisie
Elske Doets heeft een brede interesse. En durft te dromen. Dus steekt ze haar ambitie ooit coach te worden van een Eredivisieclub niet onder stoelen of banken. “Ronald de Boer is jeugdtrainer bij Ajax en ik ben een dag met hem meegelopen. Daar trof ik mensen met een open mind; ik kreeg leuke reacties.” Er zijn veel parallellen tussen sport en bedrijfsleven. “In beide gevallen gaat het er immers om, teams met individuele talenten te motiveren en optimaal te laten functioneren. De voetbalwereld is conservatief en gesloten. Het lijkt me een uitdaging om daar met een frisse blik een bijdrage te leveren. Dus wie weet…”
Bron: alle Nederlandse edities Business magazine