Het MKB is vaak niet veel spannender dan de drie letters waarmee het wordt aangeduid. Tenminste, als je naar de uitstraling in de media kijkt. Bij grote bedrijven als Shell, Unilever, Philips en ASML heb je meteen een beeld voor ogen van een product of een hoofdkantoor. Maar het MKB? Welk beeld hoort daar nu precies bij? Haagse verslaggevers weten er ook geen raad mee. In het beste geval wijden ze soms een slotzin aan het MKB. En negen van de tien keer komen ze dan niet voorbij het cliché dat het ‘de banenmotor van Nederland’ is. Motor. Tja, ook niet echt een aanduiding waar de urgentie van afstraalt: zolang de motor loopt, zal het wel goed zijn, toch?
Behalve dat deze fletse beeldvorming onrecht doet aan de enorme innovatiekracht van het MKB, is er een veel belangrijker reden om het MKB geheel anders te benaderen: als we nieuwe doelen op het gebied van klimaat, diversiteit en het opvangen van vergrijzing willen realiseren, hebben we het MKB daar keihard bij nodig. Hoe gaan we de zo gewilde transitie ‘op de grond’ realiseren, zonder de durf, inspanning, inventiviteit en daadkracht van vernieuwende en ambitieuze MKB-bedrijven?
Als er al voorbeelden worden gesteld, zoals onlangs op het MKB-congres, moeten we het doen met ‘tuttige’ voorbeelden. Slagers, kappers en andere traditionele bedrijven, die net hun eerste stappen op het gebied van digitalisering hebben gezet. En al trots zijn dat ze online een nieuwsbrief versturen. Of digitaal hun voorraad bijhouden.
Niets ten nadele van prachtige, ambachtelijke MKB-bedrijven. Zij zijn onmisbaar voor het welzijn van Nederland. Maar waarom anno 2018 niet inzoomen op MKB-bedrijven die het verschil maken? Met kleine, enthousiaste teams nieuwe producten bedenken en lanceren, die een rol gaan spelen bij het tegengaan van klimaatverandering, het indammen van overtoerisme, het veranderen van eetgewoonten? En waar zijn de inspirerende ondernemers met een migratieachtergrond? Ze zijn er wel, maar krijgen nauwelijks een podium. Terwijl de slimste jongeren van Nederland op dit moment op allerlei plekken bezig zijn veelbelovende bedrijfjes op te starten! Waarom dan twintig jaar terug kijken? En niet twintig jaar vooruit? Inspireer je daarmee te gaan ondernemen en het verschil te maken?
Hoe vernieuwend, inspirerend en oplossingsgericht een MKB-bedrijf kan zijn, zag ik onlangs bij een kippenboer, die dankzij actiegroep Wakker Dier diervriendelijker kippenvlees ontwikkelt en op de markt brengt. Hoe verfrissend is dat? Wakker Dier die met strenge normen aanzet tot vernieuwing en, ook niet onbelangrijk, consumenten vervolgens actief wijst op het betere kippenvleesalternatief. En de kippenboer die de liefde voor zijn product volledig kan uitleven. Een pure win-win.
De betere wereld, die we allemaal willen, zal mijns inziens eerder uit de creatieve krochten van het MKB tevoorschijn komen dan uit de vergaderzalen van de multinationals. Dat je als bedrijf niet zozeer met macht en uitbreiding bezig bent, maar met het oplossen van een probleem, moet geen reden zijn om je over te slaan, integendeel, om de schijnwerpers op je te richten.
Wie pakt de handschoen op en laat zien dat het MKB swingt?
Elske Doets, bevlogen MKB-ondernemer en ‘Zakenvrouw van het Jaar 2017’