In De Baas delen vrouwelijke leiders hoe het is en hoe ze het precies doen, de baas zijn.
Bazen. We hebben er een, we zijn er een, of we willen er best een worden. Iedereen heeft ermee te maken en iedereen vindt er wel wat van. In De Baas delen vrouwelijke leiders hoe het is en hoe ze het precies doen, de baas zijn. zijn.
De Baas: Elske Doets
Vandaag is Elske Doets de baas. Doets is eigenaar en directeur van reisbedrijf Doets Reizen. In 2017 werd ze Zakenvrouw van het Jaar, ze schreef het boek Het lef om gelukkig te zijn en beklonk en piloteert de Young Lady Business Academy waarbij ze zich inzet voor kansengelijkheid voor vrouwen – en waar voorname figuren als Mark Rutte, Neelie Kroes en zelfs koningin Máxima al langskwamen.
HOE IS HET OM JOU ALS BAAS TE HEBBEN?
‘Laat ik beginnen met een zwakte en kracht tegelijk: ik ben ongelooflijk ongeduldig. Dat is goed voor het bedrijf want je kunt er een bepaald tempo in houden. Soms gaan de dingen me niet snel genoeg en ik besef dat dat voor sommigen niet fijn is. Ik ben al een hele tijd eigenaar van het bedrijf en weet ook wel dat bepaalde dingen tijd kosten. Ik heb geleerd daarmee om te gaan, maar ik zie het wel als mijn rol om af te remmen maar zeker ook gas bij te geven, en dan zou ik het liefst hebben dat iedereen meteen meebeweegt.’
WELKE DINGEN KUNNEN JE NIET SNEL GENOEG GAAN?
‘Soms zijn bepaalde processen in je bedrijf gefrustreerd om wat voor reden ook. Dat kan techniek zijn, dat kunnen mensen zijn, dat kan een bepaald sentiment zijn… daar kun je dan tegenaan willen schoppen, maar dat heeft weinig zin, liever dans je een soort tango.’
HEB JE IN AL DIE JAREN EEN CODE WETEN TE KRAKEN?
‘Ik vergader al twintig jaar niet meer. In plaats daarvan doen we elke dag een huddle. Dan staan we met vijftig man in een kring, iedereen is gelijkwaardig, en in tien minuten stemmen we een heleboel dingen met elkaar af. Het is goed je personeel te laten praten, te luisteren hoe zij de dingen voelen. Dan creëer je betrokkenheid. Vergelijk het met een ochtendgebed, waarbij je harde en zachte componenten en ook kernwaarden op een speelse manier kunt behandelen.
WAT IS HET GROOTSTE VOORDEEL VAN ZO’N DAGELIJKSE HUDDLE?
‘Voor ik ermee begon, was de communicatie verticaal, mensen werkten niet samen maar naast en langs elkaar. Een team worden waarin mensen elkaar aanvullen, dat werkt wat mij betreft het best. In een goed team zitten trouwens ook mensen die erg van elkaar verschillen, dat kan ontzettend irritant zijn in het begin. Als ik bijvoorbeeld erg ongeduldig ben en jij heel chaotisch, dan kan ik me eraan ergeren dat jij chaotisch bent en jij dat ik ongeduldig ben, maar uiteindelijk kunnen we elkaar wel aanvullen – voetbalteams bestaan ook niet alleen uit spitsen. Het is mijn rol als leider om ervoor te zorgen dat we elkaar gaan waarderen in de dingen waarin we goed zijn. Er zullen absoluut mensen zijn die voor mij hebben gewerkt die denken: wat een verschrikkelijk mens. En er zullen mensen zijn die dat niet hebben. Je moet accepteren dat niemand perfect is en iedereen z’n kwaliteiten heeft. Zo’n huddle helpt daarbij. Ik heb daardoor een stabiel team gekregen.’
WAT VIND JE DE GROOTSTE UITDAGING AAN LEIDINGGEVEN?
‘Dat je als eigenaar altijd met je bedrijf bezig bent, altijd aan het vooruitdenken bent en daardoor vaak al veel verder bent met je gedachten. De uitdaging en ook kunst is om daarin ook je mensen mee te krijgen. Als ik bijvoorbeeld mijn bedrijf wil verduurzamen, dan ga ik in zo’n huddle vragen hoe zij denken over duurzaamheid en hoe ze er al mee bezig zijn. Ik duik elke keer in hun belevingswereld om ze mee te krijgen met mijn verhaal. Dat is een uitdaging omdat jouw gedachten erover al zoveel verder zijn, omdat jij er al zoveel langer over hebt nagedacht hoe dat nou te implementeren in je bedrijf.’
HEB JE WELEENS IEMAND ONTSLAGEN?
‘Twee misschien drie keer. Het is pijnlijk, maar soms is het nodig om je bedrijf verder te brengen en soms past iemand gewoon niet goed en dan kun je dat ook maar beter gewoon melden. Het is een slechtnieuwsgesprek; daar heb je bepaalde tactieken voor. Je moet die klap uitdelen en vervolgens goed kunnen uitleggen waarom je het doet. Diep ademhalen en gaan.’
HEB JE OOK BEPAALDE TACTIEKEN WANNEER JE IEMAND AANNEEMT?
‘Je kunt heel ingewikkelde of gezellige gesprekken voeren, maar wat ik doe is het volgende: ik haal mensen beneden op en dan lopen we samen de trap op. Ik heb een hoog tempo en als er dan iemand komt solliciteren die heel langzaam achter me aan komt dan haal ik daaruit dat die persoon weinig tempo in z’n lijf heeft. Er moet een bepaalde energie in mensen zitten. Als mijn energie heel hoog is en die van de persoon tegenover me heel laag, dan gaat dat niet werken. Dan kunnen we eigenlijk net zo goed meteen weer naar beneden lopen. Dat doe ik uiteraard niet. Wat vaak volgt is een beleefdheidsgesprekje. Ik vraag ook weleens: waar wil je over tien jaar staan? Ik zeg dan: je mag álles zeggen, het maakt niet uit, al wil je de volgende minister-president worden. En dan kijk ik er altijd weer van op hoe weinig mensen een ambitie voor zichzelf hebben geformuleerd. Dat vind ik zonde.’
WELKE KWALITEIT WORDT OVERSCHAT?
‘Perfectionisme en bang zijn om fouten te maken. Dat moeten mensen loslaten. Ik ben niet perfect, niemand is perfect, en dat is helemaal niet erg. Ik vind het helemaal niet erg als mensen een fout maken en vind ook dat als je een fout hebt gemaakt, je het gewoon moet zeggen, dan kunnen we er namelijk iets aan doen. Soms blijven mensen er zo ontzettend mee zitten, uit een soort perfectionisme. Helemaal niet nodig. Laat toch los.’
WAT MAAKT EEN BAAS EEN GOEDE BAAS?
‘Ik heb een hekel aan leiders die enorm blij zijn met zichzelf – die zijn er helaas te veel. Als leidinggevende moet je een facilitator zijn. Ik wil dat mijn personeel blij is en daardoor lekker kan functioneren. En als mijn personeel blij is en lekker functioneert, krijg ik blije klanten.’
WAT IS EEN MOOI INZICHT GEWEEST?
‘Een medewerker is geen bezit. Een medewerker is er tijdelijk en jij bent degene die hem of haar de ruimte geeft om te groeien en fijn te functioneren.’
ANY ADVICE?
‘Mensen vinden oprechte waardering en interesse belangrijk. Ik had eens een interim HR-dame in dienst die van die fake complimenten uitdeelde omdat ze waarschijnlijk ergens had gelezen dat complimenten geven goed is. Het moet wel oprecht zijn.’
HEB JE EEN MOTTO?
‘Dream, dare, do. Je moet soms niet te veel blijven hangen in denken over dingen, je moet ook het lef hebben om te doen. Ik vind het fantastisch dat er medewerkers zijn die al ruim twintig jaar bij me in dienst zijn, maar tegelijk denk ik ook: ik hoop dat je nog eens een draai durft te geven aan je leven en niet blijft hangen in een soort veiligheid.’