Nieuws, Nieuws

De kunst van de verleiding

Hoe mooi is het, als je als commercieel bedrijf de kunst van verleiding verstaat. Je wilt scoren zonder dit opzichtig te doen. Alsof je klanten in een snoepwinkel lopen is bijzonder.

Als je commerciële mensen zo zijn gefocust om op het juiste moment te reageren en te helpen de juiste snoepjes in een zakje te doen. Nog beter zijn de mooie combinaties welke worden gemaakt door deze man of vrouw die jezelf nog niet zag.

Een warm bad, dat trof ik met mijn echtgenoot afgelopen week bij ‘Oger’ in Amsterdam. Hoe mooi is het dat je auto wordt gehaald uit de ‘Oger valet’ nog even wacht met voorrijden omdat je nog een laatste extra aankoop doet. Velen zullen het te commercieel vinden, typisch Nederlands een beetje negatief. Ik ben Amerikaans opportunistisch ingesteld en vind dit op een nette en actieve manier kansen pakken. Iedere ondernemer wil toch scoren. Dit was voor mij weer een mooie zaterdagmiddag mini training, hoe te verleiden of verkopen. Iets wat ik dan ook op speelse wijze in mijn dagelijkse Kick off talk met mijn medewerkers deel. Dit om hen ook weer te inspireren beter te worden.

Dit lijkt een afsluiting, maar toen kwam de disruptie. Nota bene in Reims, een oude Romeinse stad. Hier kreeg ik, samen met 11 andere ‘business women’ uit de hele wereld,  een lezing van een futuroloog. Hij vertelde ons dat robots over 10 jaar betere facials kunnen geven dan mensen. Ook vertelde hij ons dat er over een aantal jaar een soort joystick in je keuken staat, die je gevoel, stemming en koopbehoefte kan afstemmen. Die stick gaat jou dan verleiden tot een aankoop zoals dat nu in goede fysieke winkels gebeurt. De techniek is niet te stoppen, dat is een feit. Toch ben ik van mening dat de mix van mens en techniek de grootste succesfactor zal zijn voor de toekomst!

Elske Doets
a.k.a. Spirit Bear
Directeur-eigenaar Doets Reizen
www.elskedoets.nl – Twitter: @DoetsElske – Instagram: elskedoets – www.jandoets.nl/Elske