Mijn vak is het organiseren van reizen en dit is tegelijkertijd ook mijn bedrijf. Tot in de details moet alles kloppen om zo verwachtingen van onze reizigers te overtreffen. Ik vind dit samen met mijn team de normaalste zaak van de wereld. Het is immers onze ‘daily business’. Wij vinden dat onze reizigers zich welkom moeten voelen, een VIP gevoel moeten krijgen. Daarom doen wij veel aan klantbeleving en aan verrassen. Met veel plezier organiseer ik samen met mijn team ‘Thanksgiving Inspiration Sundays’ voor meer dan 500 VIP klanten per event. Dit zijn evenementen gericht op beleving en op het prikkelen van de zintuigen, waarbij de focus ligt op ‘soft selling’. Blij en trots observeer ik hierbij hoe mijn team ogenschijnlijk moeiteloos en creatief zo’n evenement organiseert. Zonder detaillistische draaiboeken weten ze wat ze moeten doen. Zij weten de klant op de juiste manier aandacht te geven.
Nu is er voor mij als ‘Zakenvrouw van het jaar’ een wereld in Nederland opengegaan. Ik kom op plekken waar ik nooit eerder ben geweest. Ik geef bijna 3 keer per week een lezing of ik sta ergens op een podium. Dit kan van alles zijn. Zo geef ik lezingen op middelbare scholen of in het beroeps- of hoger onderwijs voor mijn ‘Young Lady Business Academy’. Prachtig vind ik dit; vooral het enthousiasme en de puurheid waarmee ik benaderd word door de veelal ‘Young Ladies’. Ik was afgelopen week in Helmond bij de jongedames van het ‘Academisch Genootschap’. Wat een prachtig initiatief om de ambitie van deze groep uit VWO 5 en 6 die topvrouw wil worden al te prikkelen en te beantwoorden. Ook geef ik presentaties aan volwassenen. Dat kan zijn in mijn rol als ‘Zakenvrouw van het jaar’ of als ‘Groei Ambassadeur’ van NLGroeit. Onlangs gaf ik samen met een aantal andere topvrouwen, waaronder Barbara Baarsma, Annemarie Jorritsma en Wanda de Kanter, een lezing voor zakenvrouwen uit Noord-Holland. Het congres was georganiseerd bij een romantisch ogend ‘kasteeltje’. Zo leek het op het eerste oog, maar in werkelijkheid was het oud en krakkemikkig. De dames die hun lezing deden voor de meeste toehoorders moesten dit doen in een tent. Daar was op het eerste oog niets mis mee, echter was deze tent niet verwarmd. Omdat Annemarie Jorritsma en ik de lezing gaven in de avond en omdat het een kille herfstnacht was, zaten onze toehoorders in de kou. Ik had het ook behoorlijk fris, maar erger vond ik het voor mijn gasten. Wat kost het nu om je gasten, die overigens fiks betaalden voor dit congres, in een verwarmde tent te laten zitten? Ik was enigszins verbaasd. De hoofdsponsor was nota bene een chique accountantskantoor uit de top 3 van Nederland. Dat vond ik helemaal stuitend. Ik hoop in ieder geval dat ik de ‘zakenvrouwen’ heb opgewarmd met mijn verhaal!?
Zo kom ik tijdens mijn ‘tour’ als ‘Zakenvrouw van het jaar’ steeds vaker tot de ontdekking dat de manier waarop wij bij Doets Reizen zaken organiseren niet zo gewoon is als ik denk!
Elske Doets
Zakenvrouw van het jaar 2017
Directeur-eigenaar Doets Reizen
www.elskedoets.nl – Twitter: @DoetsElske – Instagram: elskedoets – www.jandoets.nl/Elske