Samen met Lloyd Mandell ging ik het Wynwood Walls district in Miami ontdekken. Lloyd is al meer dan 40 jaar de eigenaar van twee Historic landmark hotels in South Beach. Hij is één van de laatste der Mohikanen die zijn hotels met veel liefde en persoonlijke aandacht runt. Dat is in schril contrast met veel andere hotels, die soms vooral speeltjes lijken te zijn in een wereld van vastgoedspeculatie. Daarom doen wij bij Doets Reizen al meer dan 30 jaar zaken met Lloyd. Elkaar in de ogen kunnen kijken als zakenpartner en elkaars sterke en zwakke punten benoemen is een onderdeel van deze zakenrelatie.
Amerikanen hebben de merkwaardige en wat mij betreft goede eigenschap om zich elke keer opnieuw uit te vinden; een gegeven dat goed tot uiting komt in het Wynwood Walls district van Miami. In de vorige eeuw liet Mr. Goldman onder andere de wijk SoHo in New York City transformeren, en hij zag een aantal jaren terug ook een ‘sparkle’ in deze vervallen wijk van Miami, met haar leegstaande pakhuizen. Hij liet kunstenaars gratis ateliers oprichten in de pakhuizen en gaf hen de gelegenheid om de buitenmuren met grote, moderne kunstschilderingen te bedekken. In Wynwood Walls werd dit een hit, en vandaar dat de buurt nu ‘Walls’ heeft toegevoegd aan de naam. Tegenwoordig worden de kunstenaars door vastgoedeigenaren betaald om op hun muren kunst te schilderen. De muren zijn kleurrijk en doen echt iets met je. Zo zagen wij een moderne parodie op het Amerikaanse schilderij ‘Farmer Couple’.
Wynwood Walls biedt daarnaast allerlei funky restaurants, winkels, koffiehuizen, art galeries en bars. Wij bezochten hier twee winkels; één van een Canadese designer en één van een Australisch merk van natuurlijke cosmetica. Beide winkels oogden simplistisch, authentiek en belevingsgericht, maar wel op een pure manier! Lloyd en ik deden inspiratie op en zagen hoe de winkeliers een beleving maakten van hun winkel en producten. Wij werden geraakt door natuurlijke elementen, zoals stenen gecombineerd met glazen wanden, welke bedekt waren met een doorschijnende en olieachtig gekleurde folie. Of een poef/zitzak, maar dan wel comfortabel en heel strak vormgegeven.
Tot slot gingen wij naar een pop up terrein met een open podium voor live optredens, omringd door zeecontainers waarin hippe bars, restaurants en galeries waren gehuisvest. In oude, tinnen badkuipen groeiden kruiden en ertussen stonden picknickbanken. Super!
Lloyd en ik genoten van deze inspirerende omgeving en we lieten onze zintuigen prikkelen. Wij in de ‘hospitality’ verkopen of verzorgen belevenissen; dat is onze baan of missie! Kleine dingen maken het verschil, zoals een welkomstwatertje in een kopje, met aan de binnenkant een boodschap van ‘Kafka’. Dit maakt dat je jezelf als gast speciaal voelt, en dat willen we allemaal; onszelf welkom en speciaal voelen!
Met veel opgedane inspiratie deden Lloyd en ik in 2 uur zaken; we voelden ons speciaal en kwamen dichter bij elkaar als zakenpartners. Prachtig, want onze business is niet voor niets ‘people business’, ondanks de onmisbare technologie van vandaag de dag!
Elske Doets
a.k.a. Spirit Bear
Directeur-eigenaar Doets Reizen
www.elskedoets.nl – Twitter: @DoetsElske – Instagram: elskedoets – www.jandoets.nl/Elske