Bijna 3600 nieuwe ondernemers tussen de 13 en 18 jaar meldden zich in 2018 bij de Kamer van Koophandel voor een inschrijving (tegen 2728 het jaar ervoor). Vooral meer meisjes en vrouwen starten een eigen bedrijf blijkt. Zes portretten van de ondernemers van de toekomst.
Hoe transformeer je van een online-cadeauwinkel naar een uitvaartbedrijf? Elles doet het.
‘Hoe mooi is het om ook tijdens je afstudeerjaar je te blijven ontwikkelen als ondernemer? Dankzij een stageplaats bij een communicatiebureau kan ik verder bouwen aan mijn eigen cadeauwinkel en textieldrukkerij. Het Deltion College in Zwolle staat dit voor het eerst toe.’
Elles startte haar onderneming op 1 september 2017. De datum is een belangrijke mijlpaal voor haar. Vanaf dat moment kon ze haar toekomst zelf vormgeven. ‘Niet iedereen in mijn omgeving snapt dat ik wil ondernemen. De spullen die ik maak, vinden ze leuk, maar als hobby, niet iets om te verkopen en verder te ontwikkelen. Leeftijdgenoten gaan liever naar de kroeg in het weekend, terwijl ik de zaken serieus aanpak. Ik sta ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en regel al mijn administratie zelf.’
‘Onderneemster en jongerenmarketeer Carmen van de Beek liet mij zien dat vallen en opstaan er bij hoort’
Ze komt niet uit een ondernemersfamilie, alleen een oom heeft een eigen bedrijf. ‘Het pad dat ik kies, ligt niet voor de hand, maar ik voel dat het bij mij past. En dat gevoel is alleen maar versterkt tijdens de week op de Young Ladies Business Academy deze zomer. Daar zag ik dat er ook mensen zijn die je willen steunen, en dat je omgeving je kan helpen te doen wat je echt wilt.’
Elles’ ondernemerszin volgt haar interesses. ‘Vroeger wilde ik later op een peuterspeelzaal werken omdat ik baby’s leuk vond, op de middelbare school knutselde ik graag en zo rolde ik in decoratie. Maar dat is niet wat mij werkelijk drijft. Waardevoller vind ik om mensen te helpen met uitvaarten en rouw. Elf jaar geleden, toen ik acht jaar was, is het zusje van mijn beste vriendinnetje overleden aan hersenstamkanker. Ze was nog maar zes. Dat ik dat van zo dichtbij meemaakte, had enorme impact. Ik zag wat het met iedereen deed en wilde helpen en dat gevoel is altijd gebleven.’
Vandaar dat Elles gestaag toewerkt naar een eigen uitvaartonderneming. Haar huidige productaanbod transformeert ze langzaam naar persoonlijke rouw- en grafproducten. ‘Na mijn diploma ga ik een opleiding tot uitvaartverzorger volgen. Een hoop mensen begrijpen niet dat je zo jong met de dood te maken wilt hebben, maar zo zie ik het niet. Mensen helpen is mooi.’